Yaşar Kemal, İnsan Yazarken de Yaratır

Yaşar Kemal Yazma Üzerine İnsan Yazarken de Yaratır

Yaşar Kemal Yazma Üzerine İnsan Yazarken de Yaratır

Yaşar Kemal Yazma Üzerine İnsan Yazarken de Yaratır : Romanımı ya da hikayemi bitirmeden masaya oturmam. Masaya yazmaya oturmadan bütün hikaye, kişiler tamamlanmıştır. Sadece bana yazmak kalmıştır. Yalnız yazmak kalmış demekte yanlış olur, insan yazarken de yaratır. Kafada gelişmiş tasarı yazarken daha da zenginleşir. Kafada gelişmiş tasarının çok zayıflamış olarak yazıldığı da olur. Bu bir hayal kırıklığıdır. Son yazdığım ”Ölmez Otu” çok uzun yıllardan bu yana kafamdaydı. Ve roman yazmaya oturduğumda baştan sonra ermişti. Yazarken öylesine gelişti ki roman, ben de şaştım.




Önce roman kafamda biter demiştim. Yazmaya oturunca bölüm bölüm düşünürüm. Birinci bölümü yazdım değil mi, ikinci bölümü bütün ayrıntılarıyla düşünür öyle otururum masaya. Bir bölümü bir gece düşünüp sabahleyin başlayabilirim. Bazen bir bölüme başlamak için yirmialtı gün düşündüğüm olmuştur. ”Ölmez Otu”’nda böyle bir bölüme en çok on beş gün takıldım.

Geceleri düşünür, sabahları yazmaya başlarım. Bu sabahtan saat üçe kadar sürebilir. Bir bölümü iki üç günde yazdığım da olur. Bir bölümü bir saatte yazdığım da olur. Bir saatte bitirdiğim bölümden sonra o gün hemen başka bir bölüme başlamam. İkinci gün yazarım  öteki bölümü. Yorgun olaraktan hiç yazmam. Çok dinlenmiş olmalıyım yazarken. Kafamdaki ilk bitmiş romanı daha yazmaya başlamadım. Yirmi beş yıl önce bitirmiştim.

Yaşar Kemal Hayatı

Asıl adı Kemal Sadık Göğceli. 1922’de Osmaniye’nin Göğceli Hemite köyünde doğdu. Kadirli Cumhuriyet İlkokulu’nda okudu.Yoksulluk yüzünden Adana 1. Ortaokulunun son sınıfından ayrılmak zorunda kaldı. Uzun yıllar çeşitli işlerde (ırgatlık, ırgatbaşıcılık, kunduracı çıraklığı, su bekçiliği, öğretmen vekilliği, dilekçecilik vb.) çalıştı. Siyasi düşünceleri yüzünden bir ara Kozan Hapishanesinde yattı. Artan baskılara dayanamayarak Kadirli’den İstanbul’a (1951) geldi. Önce Havagazi şirketinde sonra da Cumhuriyet Gazetesinden çalıştı. Daha sonra serbest yazarlığı seçti. Türkiye Yazarlar Sendikasının kuruluşunda yer aldı.

Kemal Sadık Göğceli imzasını taşıyan ilk çalışmaları, halk edebiyat geleneğine uygun şiirler ve halkbilim (folklor) derlemeleridir. Daha sonra yöneldiği röportaj, hikaye ve romanları da, geniş ölçüde halk kültürünün zengin kaynaklarına dayanır. Özellikle, İstanbul’a gelmeden önce, Çukurova’da çeşitli işler
yaparken, değişik kesimlerden insanları ve bunların yaşamına yön veren kültürleri tanımış; ekonomik ve toplumsal değişimleri işleyen romanların da, bunlardan ustaca yararlanmasını bilmiştir.

Yaşar Kemal Kitapları (başlıca)

HİKAYE: Sarı Sıcak (1955), Kuşlar da Gitti (1978), Bütün Hikayeler (1967), Teneke (1955)
ROMAN: İnce Memed (1.cilt 1955), Yer Demir Gök bakır (1963), Ölmez Otu (1969), İnce Memed (2.cilt 1969), Yılanı Öldürseler (1976), İnce Memed (3.cilt 1984) İnce Memed (4.cilt 1987), Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana (1997)
RÖPORTAJ: Yanan Ormanlarda Elli Gün (1955), Çukurova Yana Yana (1955), Allahın Askerleri (1978)
FIKRA, DENEME:Taş Çatlasa (1961), Baldaki Tuz (1974) Ağacın Çürüğü (1980)
EFSANE MASAL: Üç Anadolu Efsanesi (1967) Ağrı Dağı Efsanesi (1971)
ÇOCUK KİTABI: Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca (1977)

Kaynak: edebivizör editörleri tarafından Ahmet Köklügiller’in, Nasıl Yazıyorlar kitabından kısaltılarak alınmıştır syf: 401-402




0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir